بسم الله الهادی

حدودا دو هفته ای میشود که درگیر کارهای برنامه ریزی ام هستم! تعطیلات باعث شد سرعتم کم بشود وگرنه اینقدر طول دادن نداشت! دیشب اولین برنامه ریزی هفتگی و روزانه ام را انجام دادم و امروز اولین تجربه عمل به این شیوه از برنامه ریزی را داشتم.

از همان روز که به سراغ درس هایی از جمله "برنامه ریزی و اجزای آن" در متمم رفتم ، کار را شروع کردم. اولش خیلی گیج شدم چون هیچ وقت برای کل زندگی ام یک جا برنامه نریخته بودم! پس اول، جنبه های زندگی خودم را مشخص کردم تا دقیقا بدانم در چه حیطه هایی باید برنامه بریزم!

بعدش "وضعیت موجود" را کامل یادداشت کردم مثلا : شرایط فعلی، کارهایی که انجام میدهم، کارهایی که باید انجام بدهم ولی نمیدهم و از این بابت ناراحتم، داشته های من در همان 4 حیطه و...

بعد "وضعیت هدف" را کامل نوشتم مثلا : کسب رتبه در جشنواره، سحرخیزی، نویسندگی، کتابخوانی و... البته هر کدام را با جزییات، دقیق مشخص کردم.

سپس "مجموعه اقدام های لازم" را یادداشت کردم مثلا : شب زودتر بخوابم، به جای پیاده روی های طولانی و پراکنده به طور منظم عادت به نیم ساعت تا یک ساعت پیاده روی روزانه بکنم، ابتدای هر ماه 3کتابی که باید تمام کنم را انتخاب کنم، برای فلان چیزها حتما باید وقت بگذارم و...

بعد از اینها "شاخص های ارزیابی" را تعیین کردم مثلا :برای حفظ باید تلفنی یا حضوری به حدیثه جان جواب بدهم، میزان فعالیتم در فلان زمینه را هر فلان وقت یکبار کنترل بکنم، در فلان مسابقات شرکت کنم، برای بعضی اهداف مقیاس های عددی هم گذاشتم و...

آخرین مرحله هم تعیین "مکانیسم ها و ابزارهای اصلاح" بود مثلا : برای تعدیل اهداف، آخر هر هفته میزان حرکت به سمت آنها باید سنجیده شود و آخر هر ماه بر اساس گزارشات هفتگی تصمیم بگیرم چطور اهدافم را تعدیل کنم، برای کمک گرفتن از سایر منابع هم دقیقا مشخص کردم که منبع کمکی برای هر هدف چه خواهد بود مثلا اگر کارهای حفظم را انجام ندادم، از زمانی که برای وبلاگم میگذارم باید بزنم. یا اگر به کتابخوانی ام نرسیدم، باید از تفریحم زمان کمک بگیرم و به کتاب خواندن اختصاص بدهم و...

با همه این توصیفات، برنامه روز شنبه و هفته جاری را ریختم و ترجیح دادم از "جدول برنامه ریزی روزانه" و "جدول برنامه ریزی هفتگی" متمم استفاده کنم.

امروز متوجه شدم که چه تغییراتی را باید برای خودم در این فرمت از برنامه ریزی ایجاد کنم و فکر میکنم فعلا این روند حذف و اضافه ادامه داشته  باشد!

اگرچه امروز هنوز یکی از کارهایی که باید انجام بدهم را نداده ام اما در کل خیلی احساس خوبی دارم. مخصوصا اینکه "خودم" این برنامه را ریختم. نه اینکه از کمک دیگران بدم بیاید. نه! اینکه خودم  شیرینی این کار را بچشم، دوست دارم. 

و اینگونه اولین روز با برنامه من سپری شد...